Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach
Zespół Szkół Medycznych im. Janusza Korczaka w Prudniku od 2016 roku uczestniczy w projekcie pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Beneficjentem projektu jest Województwo Opolskie.
W ramach projektu zaplanowano realizację następujących zadań :
- modernizację pomieszczeń w celu przygotowania pracowni hydromasażu i pracowni ortopedycznej,
- wyposażenie w niezbędny sprzęt i urządzenia w celu prowadzenia zajęć praktycznych, a także przygotowania tych pracowni do przeprowadzenia egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe uczniów : pracowni ortopedycznej, hydromasażu, pielęgnacji i pierwszej pomocy, terapii zajęciowej - zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zakup zestawów dydaktycznych (w tym specjalistycznych), zakup sprzętu komputerowego.
W tracie realizacji projektu zrealizowano następujące zadania :
- Wykonano modernizacje pomieszczeń ( prace remontowe) w celu przygotowania pracowni hydromasażu i pracowni ortopedycznej. W/w projekt realizowany jest do końca 2019 r.
- Zakupiono sprzęt oraz pomoce dydaktyczne do :
- PRACOWNI ORTOPEDYCZNEJ
W pracowni ortopedycznej na zajęciach z przedmiotu technika ortopedyczna wykonywane są negatywy gipsowe, pozytywy gipsowe, wkładki ortopedyczne, szyte są stabilizatory na staw skokowy. Uczniowie zdobywają umiejętności praktycznego wykonywania zawodu.
2. PRACOWNI HYDROMASAŻU
3. PRACOWNI PIELĘGNACJI I PIERWSZEJ POMOCY
Profesjonalna pracownia treningowa z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej umożliwia:
• efektywną edukację z zakresu udzielania pierwszej pomocy niezbędnej do momentu przyjazdu profesjonalnej pomocy medycznej,
• budowanie wśród młodych ludzi świadomości potrzeby jak najszybszej reakcji na zaistniałe zdarzenie,
• minimalizację stresu i lęku przed działaniem w warunkach rzeczywistych,
• rozwijanie zainteresowania tematyką pierwszej pomocy w celu kształtowania pozytywnych postaw społecznych.
Realizacji powyższych działań służy możliwość wykorzystania w pracowni szeregu środków i pomocy dydaktycznych. W wyposażeniu pracowni znajdują sie m.in.fantomy do prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej dorosłego i dziecka, automatyczny defibrylator zewnętrzny AED, apteczki pierwszej pomocy, sprzęt i materiały unieruchamiające, sprzęt do transportu poszkodowanych, kołnierze ortopedyczne, zestawy do segregacji poszkodowanych TRIAGE, materiały do udzielania pierwszej pomocy w przypadku obrażeń termicznych, materiały opatrunkowe,zestawy do pozoracji ran, programy komputerowe, wydruki elektrokardiogramów, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, opisy przypadków.
Ćwiczenia są wzbogacane o elementy Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy, wiedza członków drużyny jest na bieżąco uaktualniana zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, a pracownia wciąż doposażana o nowoczesne sprzęty do ćwiczeń.
4. DLA ZAWODU TERAPEUTA ZAJĘCIOWY
Sprzęt zakupiony w ramach projektu służy i jest bardzo pomocny słuchaczom kierunku terapii zajęciowej w nauce i doskonaleniu umiejętności praktycznych różnych metod i technik terapii zajęciowej. Sprzęt do ceramiki, tkactwa i enkaustyki jest wykorzystywany w ramach przedmiotów:
· Planowanie i organizacja zajęć terapii zajęciowej,
· Prowadzenie terapii zajęciowej.